Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej zwykle zachowują się inaczej niż rówieśnicy. Często mówi się o nich, że są „niegrzeczne”, „niezdarne”, „agresywne”, „niedelikatne”. Zdarza się też, że dziecko z zaburzeniami SI jest „roztargnione”, „leniwe”, „buja w obłokach”.
Zachowania takie nie wynikają ze złej woli dziecka, ale są spowodowane odmiennym funkcjonowaniem układu nerwowego. Zachowania, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:
- trudności koncentracji uwagi,
- trudności z naśladowaniem ruchów,
- szybka męczliwość,
- słaba koordynacja ruchowa,
- trudności z rzucaniem, łapaniem i kopaniem piłki,
- problemy z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze,
- niechęć do uczestnictwa w zabawach i grach z rówieśnikami,
- problemy z wykonywaniem czynności precyzyjnych,
- kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (brzydkie pismo, problemy z czytaniem, liczeniem),
- nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
- kłopoty z umiejętnościami samoobsługowymi,
- słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie,
- nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
- nietolerowanie huśtawek lub ciągłe podskakiwanie, kręcenie, bujanie,
- chodzenie na palcach,
- niechęć, nietolerowanie mycia twarzy, włosów i uszu,
- problemy z obcinaniem paznokci i włosów,
- obniżona wrażliwość na bodźce (zimno, ból),
- nietolerowanie nowych ubrań, materiałów,
- unikanie zabaw związanych z brudzeniem rąk,
- opóźniony rozwój mowy, mowa niewyraźna, brak mowy,
- wyjątkowa wrażliwość na bodźce słuchowe,
- choroba lokomocyjna,
- odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
- występowanie zachowań agresywnych, często z niezrozumiałych powodów.